Pagina's

woensdag 1 februari 2012

Hunger Games

Hoi!Hier is eindelijk mijn Hunger Games review!

Korte inhoud
Katnis Everdeen woont in het 12e en armste district van Panem, het land dat ooit bekendstond als Noord-Amerika. Met haar moeder en haar zusje Prim leidt ze een armoedig leven, getekend door het keiharde regime van het welvarende Capitool. Jaarlijks worden de Hongerspelen uitgevaardigd: 24 door loting aangewezen tributen, een jonge ne een meisje uit elk district, gaan een strijd op leven en dood met elkaar aan. En dit jaar wordt Prim uitgeloot...

Katniss weet dat de Hongerspelen een doodvonnis voor haar jonge zusje betekenen en besluit haar plek in te nemen. Onder het oog van de hele bevolking van Panem, die de strijd als bron van vermaak volgt, begeeft ze zich in de gemanipuleerde arena. Gevangen in een medogenloos web van bruut geweld, gemanipuleerde tv-beelden en corrupte politici komt Katniss voor de keus te staan: hoe ver zal ze gaan om te overleven?

Mening
Ik had echt nooit verwacht dat de boeken zo goed waren. Ik hoorde altijd iedereen maar zeggen hoe goed de boeken waren, maar ik las ze nooit. Het idee dat de boeken me gaven door de achterflap vond ik maar raar. Maar toen ik een tijdje gelden de trailer van de film
zag, toen was ik wel overtuig, en ik ben direct begonnen met de boeken te lezen. En niemand had overdreven. Die boeken zijn echt geweldig! Katniss is ech een typische kick-ass heldin. Ze is niet op haar mondje gevallen, ze gaat (letterlijk) over lijken om te overleven, maar tegelijkertijd zet ze zichzelf op de 2e plaats (door de plaats van haar zusje in te nemen). Je kunt je zo goed inleven in wat Katniss meemaakt dat het wel lijkt of jezelf in de arena staat. En dan zijn er nog de cute boys Peeta en Gale. Peeta zit samen met Katniss in de arena terwijl Gale achter blijft in district 12. Ik vond het wel goed dat het niet meteen vanaf de 1e pagina duidelijk was wat er nu allemaal tussen die 3 zou gebeuren. Je moet echt tot op het laatste van het 3e boek wachten om het te weten te komen. Dus als je nog twijfelt om de boeken te lezen, niet doen!
Iets dat ik wel leuk vond, misschien nogal onbenullig, Katniss haar pijlen geraken op. En niet zoals in de meeste films/boeken dat de personages maar pijlen blijven hebben. Dit kan belachelijk zijn, maar toch :)
Als ik dan toch een minpuntje moet geven, het 3e boek was te kort. Over sommige dingen werd naar mening te vlug over gegaan. Het was beter geweest als het zo'n 100 pagina's langer was. Maar toch nog steeds een pracht van een boek.

Cover
De covers zijn simpel en daarom ook mooi. En eens je de boeken hebt gelezen snap je ook wel de symboliek van de mockinjay (de vogel) en de kleuren. Oh ja en de titels als ze nog niet duidelijk zijn worden ook duidelijk als je het boek leest. Yep zeer geslaagde covers dus bij zeer goede boeken.

Sterren
The hunger games: *****
Catching fire: ****
Mockingjay: ****

Extra
Auteur: Suzanne Collins
Titels in het Nederlands:
  • De hongerspelen
  • Vlammen
  • Spotgaai
Film: in maart komt de 1e film uit. En de trailer, wel kijk maar:

Music: de 1e soundtrack van de film is geweldig, het past zo goed bij het boek, kijk (luister) maar:


Oh ja en binnenkort verkopen ze ook nagelak, voor elk district een ander kleurtje. Persoonlijk vind ik de meeste kleuren geslaagd en vind ik die van district 8 en district 6 het mooiste.

Dress Me Up: District 8, Textiles
Fois Gras: District 10, Livestock
Fast Track: District 6, Transportation
Hook and Line: District 4, Fishing
Stone Cold: District 2, Masonry
Smoke and Ashes: District 12, Coal Mining
Agro: District 11, Agriculture
Mahogany Magic: District 7, Lumber
Harvest Moon: District 9, Grain
Riveting: District 3, Technology/Mechanics
Electrify: District 5, Power
Luxe and Lush: District 1/The Capitol, Luxury

See you later xx
El

Geen opmerkingen:

Een reactie posten